HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Gedichten kiezen: bloemlezen als vak apart

Gedichten kiezen: bloemlezen als vak apart

14/11/2016 by Liliane Waanders Leave a Comment

BloemlezenIn Sir Edmund beantwoordden dit weekend vier bloemlezers vragen – gepresenteerd als stellingen – over de kunst van het keuzes maken uit andermans werk. Die vier zijn: Ilja Leonard Pfeijffer, die in de voetsporen treedt van Gerrit Komrij; Jozef Deleu, die al sinds 1976 thematisch kiest uit gedichten over leven,  liefde en dood, en Chrétien Breukers en Dieuwertje Mertens die meer dan de anderen twee putten uit een niet per se gebundeld aanbod van gedichten (en songteksten).

Zij mochten reageren op: ‘Gij zult niet bloemlezen (Louis Th. Lehmann)’; ‘Gerrit Komrij is de bloemlezer aller bloemlezers’; ‘De kennis van een bloemlezer dient encyclopedisch te zijn’; ‘Een bloemlezer negeert zijn eigen voorkeur’; ‘De bundel is dood, leve de bloemlezing’ en ‘De bloemlezer let sinds vorige maand ook op liedteksten’.

Ilja Leonard Pfeijffer, Jozef Deleu en Chrétien Breukers/Dieuwertje Mertens spreken zich uit en daaruit blijkt dat zij hun uitgangspunten bij het kiezen verschillen, maar dat zij binnen hun eigen opvatting behoorlijk consequent lijken.

Ik citeer wat Rob Gollin in De kunst van het bloemlezen uit hun monden optekende  toen hij vroeg naar de relatie tussen bundels en bloemlezingen: ‘De bundel is dood, leve de bloemlezing’. Omdat die antwoorden niet alleen iets zeggen over de bronnen waaruit de bloemlezers putten, maar ook over hoe zij kijken naar geschreven en gesproken poëzie:

Deleu: ‘Ik zie de tegenstelling niet. Zonder bundel is er geen bloemlezing. Veel dichters bestaan slechts dankzij de bloemlezingen. Bundels hebben een kleine oplage, tussen 200 à 750 exemplaren. Dat is nooit anders geweest. Het is vaak door een bloemlezing dat dichters bekendheid krijgen.’
Breukers: ‘Het gaat slecht met de bundel. Ze worden nauwelijks nog besproken in de kranten. Dichters verdienen meer geld met optredens. Het is een bandjesmodel aan het worden: het podium op en na afloop hopen dat bezoekers je bundel kopen.’
Mertens: ‘Dat bloemlezingen wel worden verkocht, past in een grotere trend: ik noem het festivalisering. Je wilt van de ene naar de andere dichter kunnen lopen. Maar ik geloof wel dat vrijwel iedere dichter het liefst een bundel op zijn naam heeft staan. Het geeft status.’
Pfeijffer: ‘De bundel doet er nog zeer toe. Iedere slamdichter die roept dat hij genoeg heeft aan performen, wil het liefst in een bundel staan, en als dat niet lukt, is het werk gewoon niet goed genoeg. Internet staat vol met troep. Voor poëzie van enige kwaliteit kun je nog altijd het best terecht in een bundel van een uitgeverij met een goede reputatie.’

Misschien ook interessant:

  1. Mijn favoriete februari gedicht
  2. Alweer een maand in gedichten voorbij
  3. Vertraagd: mijn favoriete gedicht in juni
  4. Gedoseerd gedichten lezen: de Scheurkalender van de poëzie

Filed Under: blog Tagged With: bloemlezen, Chrétien Breukers, De Nederlandse poëzie van de twintigste en de eenentwintigste eeuw in 1000 en enige gedichten, Dichters uit de bundel: de moderne Nederlandstalige poëzie in 400 gedichten, Dieuwertje Mertens, gedichten, Het nieuw groot verzenboek, Ilja Leonard Pfeijffer, Jozef Deleu, poëzie

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • en aan de horizon ligt… Spijkenisse
  • Op de stoep bij Clare Lennart
  • Vluchten is als vallen
  • ‘Het hotel in de literatuur’, volgens ChatGPT en volgens mij
  • Zonder titel

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • en aan de horizon ligt… Spijkenisse
  • Op de stoep bij Clare Lennart
  • Vluchten is als vallen

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled