HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Kwaliteit of kwantiteit: wat Christiaan Weijts vindt, vond mijn leraar Nederlands in 1983 al

Kwaliteit of kwantiteit: wat Christiaan Weijts vindt, vond mijn leraar Nederlands in 1983 al

14/01/2017 by Liliane Waanders Leave a Comment


‘Wat zou het machtig zijn als ze één boek werkelijk konden lezen, doorvoelen en ervaren, in plaats van de samenvattingen van tien te kunnen napraten.’ Zo besluit Christiaan Weijts zijn stuk Hallo Murakami, vaarwel Multatuli, waarin hij wederom pleit voor verandering van het literatuuronderwijs.

Fuck de canon, één jaar later. Ik zat er naast. https://t.co/HDOmFpNyAV via @nrc

— Christiaan Weijts (@chr_weijts) January 14, 2017

Mijn leraar Nederlands was zijn tijd dus ver vooruit. Hij liet ons al in 1983 de keuze: óf 25 boeken lezen op de ouderwetse manier (samenvatten en ontleden) óf een scriptie schrijven op basis van vier boeken naar keuze (De donkere kamer van Damokles van Willem Frederik Hermans – één van zijn favorieten – lazen we klassikaal). Ik ging voor de laatste optie, las Terug tot Ina Damman en De koperen tuin van Simon Vestdijk en Een vlucht regenwulpen en De droomkoningin van Maarten ’t Hart en onderzocht of ’t Hart meer dan alleen maar geïnspireerd was door Vestdijk.

Op de Bibliotheek- en Documentatie Academie hadden ze het gemeten naar de maatstaven van Christiaan Weijts nog beter begrepen. Daar hoefde ik inderdaad voor alle talen maar één boek te lezen. Ik koos – Die Buddenbrooks van Thomas Mann, Brideshead Revisited van he-Evelyn Waugh, Het kasteel Argol van Julien Gracq en Van de koele meren des dood van Frederik van Eeden – en wijdde vervolgens aan elk van deze boeken een scriptie van minimaal twintig bladzijden.

Ik leefde me uit en genoot, maar vond het ondertussen ook wel een beetje raar. Ik kon me niet voorstellen dat mijn klanten later op de kennis zaten te wachten die ik voor mijn scripties vergaarde; die wilden gewoon een goed boek lezen en daarover eventueel door mij geadviseerd worden. En dan had je volgens mij meer aan een beetje vergelijkend warenonderzoek en titelkennis.

Waarschijnlijk vertrouwden ze – de samenstellers van het lesprogramma er voldoende op dat wij – bibliothecarissen in opleiding – zelf de noodzaak van veel lezen wel zouden inzien.

Ik ben het met Christiaan Weijts eens dat het niet nodig is als mensen voordat ze er mentaal aan toe zijn verplicht de hele zogenaamde canon door moeten worstelen. Maar er is nog een lange weg te gaan voordat het onderwijs zover hervormd is dat leerlingen de waarde van dat ene boek – om het even op welk boek de keuze valt – ten volle in zullen zien. Dat is geen kwestie van alleen het literatuuronderwijs radicaal hervormen. Dat kan volgens mij alleen door het onderwijs integraal op een andere leest te schoeien. Door  romans en verhalen te beschouwen als onder woorden gebrachte geschiedenis dan wel tijdgeest, en niet alleen maar als product van de verbeelding.

P.S. Ik las Max Havelaar toen ik zes weken ziek thuis zat. Ik was toen al bibliothecaris. Ik vond het toen prachtig, en was blij dat ik niet eerder had moeten lezen. De kans is groot dat ik het binnenkort weer eens ga herlezen. Anders raak ik waarschijnlijk al heel snel de draad kwijt in De structuur van Max Havelaar van A.L. Sötemann.

Misschien ook interessant:

  1. Christiaan Weijts kan het knipogen in Achternamiddagen niet laten
  2. Christiaan Weijts eert bij wijze van epiloog hem dierbare doden
  3. Jet Bussemaker: over de grens van deze eeuw heen lezen moet
  4. Poetry International 2018: De canon volgens Dean Bowen

Filed Under: blog Tagged With: canon, Christiaan Weijts, literatuuronderwijs, Max Havelaar, Multatuli

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled