HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Halleluja van Annelies Verbeke lezen, maar hoe

Halleluja van Annelies Verbeke lezen, maar hoe

18/02/2017 by Liliane Waanders Leave a Comment

Ik heb het Annelies Verbeke nu twee keer zelf horen vertellen: de kern van haar verhalenbundel Halleluja is het verhaal De beer. De verhalen die aan De beer vooraf gaan en de verhalen die er op volgen spiegelen elkaar.
De eerste keer dat ik haar dat hoorde vertellen – dat was in VPRO Boeken – nam ik het voor kennisgeving aan. Toen ik het haar deze week – tijdens Een literaire lente – hoorde benadrukken, realiseerde ik me dat dit misschien wel een aangepaste leesstrategie vraagt.

Ik zag vervolgens onmiddellijk drie manieren waarop ik Halleluja van Annelies Verbeke te lijf zou kunnen gaan:

1. Gewoon op bladzijde 11 beginnen en eindigen op bladzijde 215, en de vijftien verhalen dus lezen in de door Annelies Verbeke bepaalde volgorde;
2. Van buiten naar binnen lezen: dus bij het eerste verhaal – Huilbaby – beginnen, daarna het laatste – Daar zijn ze – lezen, dan terug naar het tweede, daarna het voorlaatste, dan het derde, daarna het dertiende, en zo tot alleen De beer nog rest.
3. Van binnen naar buiten lezen: beginnen bij De beer, dan In Hamelen, het verhaal dat er vlak voor, dan het verhaal er direct achter: Bus 88. In dat geval is Huilbaby het voorlaatste verhaal en Daar zijn ze het laatste.

Een keer eerder zette een schrijver me zo voor zo’n blok. Die schrijver is Ali Smith. Haar roman How to be both bestaat uit twee samenhangende ‘verhalen’. Het ene wordt verteld door een zestienjarig hedendaags meisje, het andere door een Italiaanse schilder uit de Renaissance. Ali Smith liet twee versies van How to be both maken. De ene begint met het verhaal verteld door Francesco del Cossa, de andere opent met George van zestien.

In het geval van How to be both had ik geen keuze. Ik kreeg de versie van Het een als het ander die begint met het relaas van Francesco. Ik nam me voor om de roman na verloop van tijd in het Engels te herlezen in de versie die in het nu begint. Dat herlezen moet nog komen, er is nog niet genoeg tijd verstreken.

Had ik Annelies Verbeke niet horen vertellen hoe zorgvuldig zij Halleluha heeft gecomponeerd, dan was optie 1 voor mij de enige optie geweest. Dan was me gaandeweg waarschijnlijk het een en ander opgevallen. Zoals mij ook tijdens het lezen van Veronderstellingen opviel dat personages in meer dan één verhaal een rol spelen.

Maar ik heb het haar horen zeggen, en nu heb ik het idee dat ik moet kiezen, omdat er (misschien) een manier is waarop Halleluja nog meer tot zijn recht komt wanneer ik het van het eerste tot en met het laatste verhaal aandachtig lees.

Misschien ook interessant:

  1. Leesverwachting Halleluja van Annelies Verbeke bijgesteld
  2. Een zin om door een ringetje te halen
  3. Een boek is een boek is een boek … is een boek?
  4. Zomaar tweemaal Mensje van Keulen

Filed Under: blog Tagged With: Ali Smith, Annelies Verbeke, Daar zijn ze, De beer, Halleluja, Het een als het ander, How to be both, Huilbaby

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • en aan de horizon ligt… Spijkenisse
  • Op de stoep bij Clare Lennart
  • Vluchten is als vallen
  • ‘Het hotel in de literatuur’, volgens ChatGPT en volgens mij
  • Zonder titel

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • en aan de horizon ligt… Spijkenisse
  • Op de stoep bij Clare Lennart
  • Vluchten is als vallen

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled