HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Jan Postma over Joseph Brodsky, en Joseph Brodsky over nergens zijn

Jan Postma over Joseph Brodsky, en Joseph Brodsky over nergens zijn

29/04/2017 by Liliane Waanders Leave a Comment

Het vierde van de vijftien stukken in Vroege werken: essays van Jan Postma is een lang verhaal – vijftig bladzijden – over Joseph Brodsky. Het begint met de dood, Brodsky’s dood en de overwegingen om Brodsky in Venetië te begraven. Jan Postma haalt daarbij Susan Sontag aan die vond dat Venetië vanwege het perfecte ‘nergens’ – als in ‘From nowhere with love’ – de perfecte laatste rustplaats voor Joseph Brodsky is.

Omdat hij het vervolgens uitgebreid heeft over het gedicht dat met ‘From nowhere with love’ begint:

‘Het duurde even voordat ik het gedicht terugvond in Strohalmen voor de lezer, de fraaie door Kees Verheul samengestelde “ruime keuze” uit Brodsky’s poëzie. De vertaling heet “Rededeel” en de regels hebben stuk voor stuk de neiging aan mijn begrip te ontsnappen: zodra ik ze denk vast te hebben en ik mijn concentratie verleg naar een volgende regel, een volgend beeld, beginnen ze zich los te wurmen. Het gedicht zelf is een brief vol verlangen, haast uitgeschreeuwde nostalgie. Nu wil andermans zucht naar vroeger nog weleens op de zenuwen werken, maar in Brodsky’s geval is de pijn van het grote verdwijnen van alle dingen te allen tijde geloofwaardig. De verteller verhaalt van een onrustige nacht en van een even geestelijk als fysiek verlangen naar een vrouw of vriendin die in een ver verleden is verloren; iemand die, anders dan de verteller, niet in een land van cowboy is opgesloten in een huis waar de sneeuw tot de deurklink reikt, maar die ergens aan de andere kant van zeeën en oceanen een heel ander leven leidt.’

en dat gedicht me niet helder voor de geest staat, waardoor ik wat Jan Postma er over schrijft niet op waarde kan schatten, moet ik eerst Strohalmen voor de lezer: een ruime keuze uit de gedichten ontzetten, het gedicht Rededeel lezen:

Rededeel

Vanuit nergens met liefde tiendigste maartember
gewaardeerde beste beminde maar wie maakt niet uit
want herinneringen aan gelaatstrekken
ben ik eerlijk gezegd inmiddels helemaal kwijt
niet uw noch iemand anders toegewijde vriend
groet u vanuit een continent waar cowboys rijden;
veel meer dan van engelen en van Hem hield
ik van jou ben dus verder van jou dan van hen beiden;
in het holst van de nacht diep in een vallei
in een stadje met sneeuw tot aan de deurknoppen
lig ik te draaien, woel m’n laken opzij
(vergelijk het met doorgeslagen stoppen)
brul jouw naam, schud mijn hoofdkussen op
aan de overzijde van zeeën en oceanen
terwijl mijn lichaam jouw contouren van top
tot teen als een mesjogge spiegel wil herhalen.

(vertaling: Peter Zeeman; uit: Strohalmen voor de lezer: een ruime keuze uit de gedichten)

voordat ik verder kan in Bewondering & ballingschap: over Joseph Brodsky.

Wat mij betreft had Jan Postma een punt mogen zetten na ‘geloofwaardig’.


Een eerdere versie van het essay van Jan Postma over Joseph Brodsky verscheen onder de titel 44 Morton Street op 3 februari 2016 in De Groene Amsterdammer.

Misschien ook interessant:

  1. Beginnen aan een boel Brodsky
  2. Dit zal Rena Netjes bekend voorkomen
  3. Hoe hoort het eigenlijk: verwijzen naar de werkelijkheid
  4. Druppel m/v

Filed Under: blog, Kettinglezen & rijgschrijven Tagged With: Bewondering & ballingschap: over Joseph Brodsky, Jan Postma, Joseph Brodsky, Rededeel, Strohalmen voor de lezer: een ruime keuze uit de gedichten, Vroege werken: essays

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie
  • Een kwestie: Roald Dahl aan de literaire schandpaal
  • Vragen naar de bekende weg: over het Kinderboekenweekgedicht van Pim Lammers

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled