HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Poetry International 2017: Een zin als een nachtmerrie

Poetry International 2017: Een zin als een nachtmerrie

01/06/2017 by Liliane Waanders Leave a Comment

Hij had er slecht van geslapen, bekende Thomas Möhlmann Hannah van Binsbergen. Het was haar schuld. Het was een regel uit haar gedicht Waar het bloeit en blijft bloeien die hem uit de slaap gehouden had. Door de rest zoefde hij tijdens de voorbereiding van het gesprek heen, maar die ene zin bleef een raadsel:

‘Het gebeurde toen een dode vrouw de codes doorgaf aan haar vrienden.’

Natuurlijk was Hannah van Binsbergen niet genegen om de betekenis van deze regel toe te lichten. ‘Daar zijn dichters niet voor.’ Ze wilde wel vertellen hoe ze aan die regel gekomen was.
Wat is het verschil, dacht ik.

Hannah van Binsbergen bleek de strekking van de zin gedroomd te hebben. Ja, haar dromen zijn bepaald niet geruststellend, moest ze toegeven. En toen kwam ze bijna in de verleiding om

‘Het gebeurde toen een dode vrouw de codes doorgaf aan haar vrienden.’

alsnog uit te leggen. Gelukkig behoedde Thomas Möhlmann haar voor die misstap. Ze lieten het bij de constatering dat het mystieke haar poëzie niet vreemd is.

Zelf moest ik overigens meteen aan Twin Peaks denken toen Thomas Möhlmann die zin zo nadrukkelijk uit de context lichtte.

Misschien ook interessant:

  1. Poetry International 2017: Hannah van Binsbergen is geen groep
  2. Poetry International 2017: Hannah van Binsbergen kan goed met druk omgaan
  3. Poetry International 2017: Poetry-strategie
  4. Poetry International 2017: De schrijver en zijn vertaler. Michael Palmer en Tom Van de Voorde

Filed Under: blog Tagged With: Hannah van Binsbergen, Kwaad gesternte, Poetry International, Rotterdam, Thomas Möhlmann, Twin Peaks

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled