Nu de haan drie keer gekraaid heeft, kan ik niet meer om Walden, or Life in the Woods van Henry David Thoreau heen. De eerste keer dat ik vond dat ik het moest lezen, was meer dan dertig jaar geleden. Ik schreef een scriptie over Van de koele meren des doods van Frederik van Eeden. Drie jaar geleden moest ik het van mezelf opnieuw toen ik in Wijsgeer in het wild: essays over mens en natuur van Johan van de Gronden het essay las over de wandeling die hij maakte op het terrein dat Thoreau als gegoten zat: het gebied rond Walden Pond in Concord, Massachussetts. Na het lezen van Natuur als misverstand: Thoreau op Tiengemeten, een bundel essays vorig jaar verschenen omdat het toen tweehonderd jaar geleden was dat Henry David Thoreau werd geboren, moet het toch echt gebeuren.
In Natuur als misverstand wordt de rol van Thoreau als natuurvorser breed uitgemeten. Hij werd een voorbeeld voor velen. Frederik van Eeden was niet enige. Jac. P. Thijsse voelde zich met hem verwant. En ook Jelle Reumer trad in zekere zin in zijn voetsporen.
Je hoeft Walden, or Life in the Woods niet te lezen om te weten wat Henry David Thoreau voorstond, maar de haan heeft nu eenmaal drie keer gekraaid. So, let’s read:
‘When I wrote the following pages, or rather the bulk of them, I lived alone, in the woods, a mile from any neighbor, in a house which I had built myself, on the shore of Walden Pond, in Concord, Massachusetts, and earned my living by the labor of my hands only. I lived there two years and two months. At present I am a sojourner in civilized life again.
I should not obtrude my affairs so much on the notice of my readers if very particular inquiries had not been made by my townsmen concerning my mode of life, which some would call impertinent, though they do not appear to me at all impertinent, but, considering the circumstances, very natural and pertinent. Some have asked what I got to eat; if I did not feel lonesome; if I was not afraid; and the like. Others have been curious to learn what portion of my income I devoted to charitable purposes; and some, who have large families, how many poor children I maintained. I will therefore ask those of my readers who feel no particular interest in me to pardon me if I undertake to answer some of these questions in this book. In most books, the I, or first person, is omitted; in this it will be retained; that, in respect to egotism, is the main difference. We commonly do not remember that it is, after all, always the first person that is speaking. I should not talk so much about myself if there were anybody else whom I knew as well. Unfortunately, I am confined to this theme by the narrowness of my experience. Moreover, I, on my side, require of every writer, first or last, a simple and sincere account of his own life, and not merely what he has heard of other men’s lives; some such account as he would send to his kindred from a distant land; for if he has lived sincerely, it must have been in a distant land to me. Perhaps these pages are more particularly addressed to poor students. As for the rest of my readers, they will accept such portions as apply to them. I trust that none will stretch the seams in putting on the coat, for it may do good service to him whom it fits.’
Na deze eerste regels heb ik er een reden bij om Thoreau te lezen: zijn kijk op de eerste persoon enkelvoud. Daar dacht hij toen – Walden is uit 1854 – al over na. Ver voor de tijd van de social media, waardoor het centraal stellen van het zelf de gewoonste zaak van de wereld is geworden.
Leave a Reply