Dat op de binnenflap van Hemelse mevrouw Frederike: biografie van F. Harmsen van Beek [1927-2009] het gedicht Goede morgen? Hemelse mevrouw Ping staat, is natuurlijk geen toeval. Maaike Meijer ontleende de titel van haar biografie aan dat gedicht.
Ze koos die titel en dat gedicht niet zomaar. Eén van de doelen die zij met haar biografie nastreeft, is een einde maken aan het familiaire ‘Fritzi’, waarmee ook mensen die niet tot haar intimi behoren zich de schrijfster toe-eigenen. Zelf gaf F. (ten) Harmsen van (der) Beek de voorkeur aan Frederike.
‘Fritzi’ is onderdeel van de mythevorming die in de loop der jaren ontstaan is. Het proces van mythevorming onderzoeken is heel nadrukkelijk een onderwerp van de biografie. Maar het voornaamste dat Maaike Meijer zich ten doel stelt is het werk centraal stellen: Harmsen van Beeks poëzie, de aard van haar taalacrobatiek, de bronnen en de werking daarvan zijn het eerste onderwerp van dit boek, waarin ik ook haar multikunstenaarschap (ze was ook tekenaar, ambachtelijk beeldend kunstenaar en verzamelaar) in beeld wil houden.’
Een vergelijkbare insteek koos Maaike Meijer voor de presentatie van Hemelse mevrouw Frederike: biografie van F. Harmsen van Beek [1927-2009]. De sprekers waren allemaal ingevoerd in het werk van F. Harmsen van Beek. De eerste die aan het woord kwam, was de biografe zelf. Zij ging in op het gedicht Goede morgen? Hemelse mevrouw Ping. Maar pas nadat moderator van dienst Andrea van Pol het had voorgedragen.
Andrea van Pol leest Goede morgen? Hemelse mevrouw Ping:
en Maaike Meijer interpreteert het gedicht:
Leave a Reply