HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / Alles / (non-)fictie / columns / De harde mystiek van Oek de Jong en de zachte kant van W.F. Hermans

De harde mystiek van Oek de Jong en de zachte kant van W.F. Hermans

10/12/2018 by Liliane Waanders Leave a Comment

‘Hermans’ mensbeeld is eenzijdig. Er is geen balans tussen hemel en hel, engelen en monsters, licht en donker, de mannelijke en de vrouwelijke wereld, de verstandelijke en de gevoelsmatige benadering van de dingen. Er is geen veelheid aan perspectieven, er is slechts dat ene dwingende perspectief van een schrijver die steeds hetzelfde wil bewijzen.
Het grootste manco is het volledig, maar dan ook volledig ontbreken van wijsheid of zelfs het streven ernaar’,

dat zei Oek de Jong in 1998 in de Kellendonklezing die de titel kreeg Zijn muze was een harpij: over het wereldbeeld van W.F. Hermans.

Dat Oek de Jong het in Zijn muze was een harpij doet voorkomen of Hermans en hij volkomen tegengesteld dachten over literatuur en wereld is volgens Wilbert Smulders, universitair hoofd-docent Moderne Nederlandse Letterkunde, niet terecht.

Smulders was de slotspreker op het aan het werk van Oek de Jong gewijde symposium Terug naar een naaktheid: levensbeschouwelijke aspecten van het werk van Oek de Jong.

In zijn lezing – Hermans en De Jong: harde en zachte mystiek – nam Wilbert Smulders het voor Hermans op. De schrijver Hermans was er niet op uit gelijk te krijgen op wetenschappelijke gronden – zoals Oek de Jong beweerde – hij was zich zeer bewust van wat fictie vermag, en de schrijver Hermans had wel degelijk een mystieke kant. Hij ging de wereld niet alleen met logisch-positivisme te lijf.

Met voorbeelden – hij zet W.F. Hermans’ Achter borden Verboden Toegang uit Het sadistisch universum af tegen Oek de Jongs verhaal Het examen uit De hemelvaart van Massimo/De onbeweeglijke – weet Smulders zelfs aannemelijk te maken dat Hermans zachter kan zijn in zijn mystiek dan De Jong.
Volgens Smulders was/is meer dan van botsende wereldbeelden sprake van verschil in smaak.

Smulders krijgt gelijk. Als na afloop van zijn betoog uit de zaal de vraag komt of Oek de Jong als hij nu opnieuw een lezing aan W.F. Hermans zou wijden dezelfde dingen zou zeggen, zegt de schrijver het ermee eens te zijn: het gaat eigenlijk om smaak (en vormgeving).

Dat Oek de Jong nu andere dingen over W.F. Hermans zou zeggen als hij over hem zou spreken, heeft echter met iets anders te maken. Vijftien jaar na dato heeft het werk van W.F. Hermans – en niet alleen dat van Hermans – voor hem een andere betekenis gekregen dat het toen had. Daar horen andere woorden bij.

Dit stuk verscheen in 2013 op De Contrabas.

Misschien ook interessant:

  1. Een man in zijn val vangen: Oek de Jong over een tekening die niet kan
  2. Elsbeth Etty over de receptie van het werk van Oek de Jong en de stand van de literaire kritiek
  3. Andreas Burnier: haar naam viel niet toen het over Oek de Jong en mystiek ging
  4. In de kantlijn

Filed Under: columns Tagged With: De hemelvaart van massimo, De onbeweeglijke, Hermans en De Jong: harde en zachte mystiek, Kellendonklezing, Oek de Jong, Terug naar een naaktheid: levensbeschouwelijke aspecten van het werk van Oek de Jong, W.F. Hermans, Wilbert Smulders, Zijn muze was een harpij: over het wereldbeeld van W.F. Hermans

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie
  • Een kwestie: Roald Dahl aan de literaire schandpaal
  • Vragen naar de bekende weg: over het Kinderboekenweekgedicht van Pim Lammers

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled