HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / P.C. Hooftprijs: Marga Minco krijgt hem eindelijk

P.C. Hooftprijs: Marga Minco krijgt hem eindelijk

12/12/2018 by Liliane Waanders Leave a Comment

Toen het werk van Marga Minco ruim drie jaar geleden gedundrukt werd, dacht ik even dat Van Oorschot iets wist wat pas later publiek gemaakt zou worden, namelijk dat aan Marga Minco de P.C. Hooftprijs voor verhalend proza 2016 was toegekend.
Ik had net de opzet van een ingezonden brief gelezen van iemand die vond dat er iets schort aan de opzet van de P.C. Hooftprijs. Het was hem een doorn in het oog dat Marga Minco nog steeds niet uitverkoren was, en hij weet dat aan het afwisselend ‘bekronen’ van verhalend proza, beschouwend proza en poëzie.

Maar nu heeft het een jury uiteindelijk toch behaagd om Marga Minco die eer wel te gunnen. Marga Minco is inmiddels 98. Er is al geruime tijd niets nieuws meer van haar hand verschenen. Dus deze P.C. Hooftprijs is met recht een kroon op een oeuvre. Een oeuvre waarin wat het betekent om als enige van een joods gezin de Tweede Wereldoorlog te overleven centraal staat. Dat van diverse kanten opgemerkt wordt dat dit oeuvre in vergelijking met de oeuvres van sommige andere (potentiële) winnaars klein is, doet aan de kwaliteit van dat oeuvre niets af.

—

Dat met de toekenning van de P.C. Hooftprijs 2019 recht gedaan is aan Marga Minco en haar werk laat onverlet dat het misschien niet zo verstandig is om jaarlijks een specifiek genre te bekronen. Dat daardoor schrijvers door de dood buiten de boot dreigen te vallen – gelukkig schrijft Jeroen Brouwers ook essays, dus misschien is hij volgend jaar aan de beurt – is maar een reden. Een andere – eigenlijk de belangrijkste – reden is dat de scheidslijnen tussen de genres vervagen. Schrijvers beperken zich niet tot één genre. Het ene genre bevat niet zelden sporen van een andere literaire vorm.

Maar het eventueel loslaten van het bekronen van een genre levert problemen op. Er is al een Prijs der Nederlandse Letteren. Het aantal schrijvers dat nu of op termijn in aanmerking komt, is groot en het blijft dus dringen. Het risico bestaat dat schrijvers die uitblinken in een minder toegankelijk of populair genre het afleggen tegen genres die terecht of niet het aanzien van de literatuur bepalen.

—

Dit is niet het moment om deze discussie te voeren. Nu moet alle aandacht gaan naar Marga Minco en haar oeuvre. Ik heb gisteren Het bittere kruid herlezen, dat ik net als zovelen voor de lijst las. Toen was ik druk met het beschrijven van thema’s en motieven. Moest ik de titel zien te duiden. Het meisje dat ik toen was, zag niet hoe goed deze kleine kroniek is. Gisteren kwam Het bittere kruid hard aan.

Misschien ook interessant:

  1. Eerste zin: Het bittere kruid: een kleine kroniek – Marga Minco
  2. Willem Jan Otten wint P.C. Hooftprijs en schrijft met een essayistisch hoofd
  3. Van Bordewijk via Huygens naar Hooft
  4. A Poem a Day: Toen zij instapte viel op haar been – Eva Gerlach

Filed Under: blog Tagged With: essay, Het bittere kruid, Jeroen Brouwers, Marga Minco, P.C. Hooftprijs, poëzie, Prijs der Nederlandse Letteren, proza

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie
  • Een kwestie: Roald Dahl aan de literaire schandpaal
  • Vragen naar de bekende weg: over het Kinderboekenweekgedicht van Pim Lammers

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled