HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Boeken uit de bibliotheek van een ander, i.c. Sybren Polet

Boeken uit de bibliotheek van een ander, i.c. Sybren Polet

28/12/2018 by Liliane Waanders Leave a Comment

Op de dag dat de verkoop startte, had ik verplichtingen elders in de stad. Dus dacht ik dat de kans verkeken was om een blik te werpen op de boeken uit de bibliotheek van Sybren Polet die door Perdu te koop werden aangeboden om de kas van de Sybren Polet Prijs te spekken. Toen ik twee weken geleden de poëzieboekwinkel aan de Kloveniersburgwal binnenliep om er een specifieke titel op te pikken – Het woedeboek van Roelof ten Napel – lagen de laatste restjes van Polets bibliotheek te lonken op een lange tafel.

Ooit bezorgde Sybren Polet mij met zijn Mannekino de nodige hoofdbrekens. De roman stond op mijn leeslijst, maar toen was zijn werk nog niet aan mij besteed. Later wel. Tijdens een onverwacht lange treinreis boog ik mij over De creatieve factor: kleine kritiek der creatieve (on)rede. Ik strandde op bladzijde 180, leid ik af uit het kaartje van de RER dat daar uit het boek steekt. Dat is verder dan ik dacht dat ik gekomen was, maar minder ver dan ik op grond van het aantal uren dat ik onderweg was, had kunnen komen. Dat komt deels doordat het een reis was met veel obstakels, maar ook doordat wat er in De creatieve factor staat tot nadenkend uit het raam staren stemt.

Het heeft natuurlijk iets voyeuristisch: kijken in de boekenkast van een ander. Want wie dat doet, veronderstelt dat die boekenkast iets zegt over degene aan wie zij toebehoort. Het is een vorm van ‘kijken in de ziel’. Ik kan dat kijken niet laten, al vraag ik wel altijd even of het mag.

Het bleef in het geval van Sybren Polet niet bij het werpen van een blik. Ik kon het toch niet laten om ook een aantal titels te kopen. Natuurlijk omdat ik boeken uit de bibliotheek van die ander in mijn eigen boekenkast een nieuw leven gunde en mezelf nieuwe inzichten en (lees)ervaringen, maar toen het op kiezen aankwam, koos ik toch vooral voor de bekende weg:

  • Het gedicht is niet het laatste, maar het eerste van de mens: 8 essays over poëzie, leegte, vrijheid, poëzie uit de dichtbundel » Hoewel «, wilde ik graag hebben omdat ik de vertaalster Jana Beranová al vaker een lans heb horen breken voor Miroslav Holub;
  • Les yeux d’Elsa par Aragon en Maïakovski: poète Russe par Elsa Triolet, omdat ik ooit in een sneltreinvaart door het huis van Aragon en Elsa Triolet geloodst werd;
  • Leaves of Grass van Walt Whitman, omdat ik drie keer tevergeefs naar dat boek greep toen ik een verwijzing naar dit gedicht tegenkwam bij Sylvain Tesson, Johan van de Gronden en Jelle Reumer;
  • Living Space: poems of the Dutch «Fifties», omdat ik wilde lezen hoe de Vijftigers in het Engels klinken;
  • six nonlectures van e e cummings, omdat zijn werk jaren geleden mijn aandacht trok toen Mathilde Santing het zong.

Het is maar een klein stapeltje (samen meten de titels minder dan zes centimeter). Maar nog steeds een stapeltje. Omdat ik niet kan beslissen of ik deze zes titels bij elkaar zal houden of niet. Verspreid zullen ze nog minder opvallen en zullen het straks nauwelijks nog boeken uit de bibliotheek van een ander zijn. Sybren Polet merkte zijn boeken namelijk niet.

Misschien ook interessant:

  1. Het huis van Aragon en Elsa Triolet
  2. De groep is leidend, maar ook weer niet helemaal
  3. Zomergasten 2015: Mijn Ahmed Aboutaleb fragment
  4. Poetry International 2017: Gedichten voor Rogi Wieg

Filed Under: blog Tagged With: Aragon, bibliotheek, boekenkast, e.e. cummings, Elsa Triolet, Jana Beranová, Leaves of Grass, Miroslav Holub, Perdu, Sybren Polet, vijftigers, Walt Whitman

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie
  • Een kwestie: Roald Dahl aan de literaire schandpaal
  • Vragen naar de bekende weg: over het Kinderboekenweekgedicht van Pim Lammers

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled