HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Toeristen tegemoetkomen: Ilja Leonard Pfeijffer en Selahattin Demirtaş

Toeristen tegemoetkomen: Ilja Leonard Pfeijffer en Selahattin Demirtaş

29/12/2018 by Liliane Waanders Leave a Comment

Het moest er een keer van komen: Ilja Leonard Pfeijffer die zich in een roman keert tegen het toerisme. Toerisme is al heel lang een terugkerend thema in zijn werk, maar nooit stond het onderwerp zo centraal als in Grand Hotel Europa, waarmee ik niet zo willen beweren dat toerisme hét onderwerp is van deze ronkende roman. Want dat voor Europa geen andere toekomst weggelegd lijkt dan het zijn van een toeristische bestemming – omdat het werelddeel zich wentelt in haar eigen geschiedenis en er niet in slaagt haar toekomst veilig te stellen – stijgt uit boven het hekelen van toeristenterreur.

Niettemin weet Ilja Leonard Pfeijffer ook als het om de details gaat – laten we het tegemoetkomen van toeristen een detail, of beter een motief noemen dat kleur geeft aan Grand Hotel Europa – precies hoe het zit:

‘Het is een wankel evenwicht tussen het inspelen op de wensen en smaak van toeristen en het creëren van een illusie van ongeschonden authenticiteit. Ik bedacht dat ik hierover een cursus zou kunnen aanbieden, want ze moesten het hier nog helemaal leren. Sommige restauranthouders deden het goed. Ze lieten wijnranken groeien langs de regenpijpen bij hun straatterras en hadden rood-witgeblokte kleedjes op de tafels gelegd. Het was een investering van niets geweest, die tafelkleden kostten anderhalve euro per meter in de Chinese huisartikelenwinkel, maar het zag er gelijk een stuk Italiaanser, trattoria-achtiger en authentieker uit.’

Wie eenmaal toegeeft en zijn identiteit te grabbel gooit, roept uiteindelijk het noodlot over zichzelf af. Met of zonder hulp van de Chinezen, die in Grand Hotel Europa zeker geen bijrol spelen.

Van een heel andere (literaire) orde dan Ilja Leonard Pfeijffer is Selahattin Demirtaş. Selahattin Demirtaş is geen schrijver: hij is politicus (en Koerd). Omdat hij het opnam tegen Erdoğan belandde hij in de gevangenis. Daar begon hij, aangemoedigd door mensen uit zijn directe omgeving, verhalen te schrijven, waarvan Morgenlicht een proeve is.

Een literaire vergelijking met Ilja Leonard Pfeijffer gaat volledig mank, maar gezegd moet worden dat Selahattin Demirtaş zoekt naar originele invalshoeken om wat hij te vertellen heeft – de meeste verhalen hebben een politieke lading en reflecteren op de staat waarin Turkije verkeert – los te weken van eigen ervaringen en opvattingen.

In één van zijn verhalen – Puree uit Aleppo – linkt hij een gerecht uit de mediterrane keuken: Hamdullah, kok te Hatay, is een meester als het gaat om het maken van Arabische kebab – aan achtenzestig doden die in Aleppo omkomen bij een aanslag door een zelfmoordterrorist., waardoor een wrang contrast ontstaat tussen relatief onbezorgd leven en oorlogsgeweld.

Dat Hamdullah volgens zijn overbuurman munt kan slaan uit het feit dat Hatay een toeristische trekpleister lijkt te worden,

‘Toen hij naam begon te maken, waren er onder zijn klanten ook steeds meer toeristen. Waarschijnlijk maakte hem dat enigszins nerveus, want in een poging zijn zaak wat op te knappen, heeft hij toen een stel grote plastic planten neergezet. Sadrettin, de kapper die met zijn zaak tegenover het eethuis zit, had hem dat aangeraden. “Hamdullah,” had hij gezegd, “je moet je concept een beetje bijstellen, de toeristen hebben onze straat ontdekt, als iedere middenstander zijn zaak nou even onder handen neemt, dan wordt dit nog een echte toeristenstraat, straks kun je over de koppen lopen.” Daar zat wel wat in, vond Hamdullah. Zo zijn die enorme plastic planten daar verzeild gerakt. Het eten is nog steeds hetzelfde, maar nu kun je het dus in een groenere omgeving, in een bosrijke ambiance tot je nemen.’

(vertaling: Hanneke van der Heijden)

is voor het verhaal van ondergeschikt belang, maar laat ondanks dat zien dat toerisme een plaag is, ook in gebieden waar een westerse toerist zich waarschijnlijk niet wenst te wagen.

Misschien ook interessant:

  1. Hoe hoort het eigenlijk: verwijzen naar de werkelijkheid
  2. Eerste zin: Grand Hotel Europa – Ilja Leonard Pfeijffer
  3. Venetië: waar Ilja Leonard Pfeijffer Damien Hirst vond
  4. Heeft James Rodriquez nou een geweten of dwingt hij geluk af?

Filed Under: blog, Kettinglezen & rijgschrijven Tagged With: Grand Hotel Europa, Ilja Leonard Pfeijffer, Morgenlicht, Selahattin Demirtaş, toerisme

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Over hoofden van doden literair scoren?
  • Een oude bekende, of: de kunst van het heel precies beschrijven
  • Peter Verhelst ‘verstopt’ in het werk van anderen
  • De tijd laten verstrijken
  • Poetry 2022: Het festival is begonnen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Over hoofden van doden literair scoren?
  • Een oude bekende, of: de kunst van het heel precies beschrijven
  • Peter Verhelst ‘verstopt’ in het werk van anderen

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2022 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled