HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Perec in de praktijk

Perec in de praktijk

04/10/2019 by Liliane Waanders Leave a Comment

Toen Georges Perec nadacht over de structuur van Het leven een gebruiksaanwijzing, een roman waarin een huis met heel veel kamers een belangrijke rol speelt, kwam hij uit bij een poppenhuis uit het Rijksmuseum. Ik had dat natuurlijk kunnen weten, want Georges Perec heeft daar zelf nooit doekjes om gewonden. Pas gisteren, toen Manet van Montfrans tijdens de presentatie van de tweede, herziene en uitgebreide druk van Georges Perec, een gebruiksaanwijzing een fragment uit een interview met Perec liet zien, viel dat puzzelstukje op zijn plaats.

In dat interview legt hij ook uit hoe hij paardensprongsgewijs van kamer naar kamer springt zonder twee keer dezelfde ruimte te betreden. Georges Perec legde zich wel vaker beperkingen op tijdens het schrijven. Beperkingen – contraintes – die uiteindelijk in zijn voordeel uit zouden pakken.

Het wonderlijke bouwwerk van taal dat Het leven een gebruikaanwijzing is, was vervolgens voor anderen een voorbeeld en inspiratiebron. Ruimtelijk ontwerper Frans Bevers baseerde er bijvoorbeeld de herinrichting van het Museum voor Volkenkunde in Leiden op. Geconfronteerd met de vele niet met elkaar corresponderende wensen van twaalf conservatoren moest hij een list verzinnen. Van La vie mode d’emploi was net een Nederlandse vertaling verschenen. Perecs manier van vertellen bleek het perfecte antwoord op de vraag: ‘Wordt het museum nou een encyclopedie of een roman?’

(Hoe precies deed de directeur van het museum in 2008 uit de doeken tijdens een Perec-middag. Systematisch Eclecticisme was de titel van zijn speech.)

Frans Bevers liet zich overigens vaker door Georges Perec inspireren. Hij stuurde zijn studenten van de Design Academy in Eindhoven onder het mom van ‘What happens where nothing happens’ de stad in. Het was zijn bedoeling dat zij in de geest van Poging tot uitputtende beschrijving van een plek in Parijs de omgeving zouden verkennen om daar vervolgens ruimtelijk op te reflecteren.

Manet van Montfrans en Frans Bevers waren maar twee van de zeven sprekers die acte de présence gaven tijdens de door SPUI25 en de Arbeiderspers georganiseerde bijeenkomst. De jonge dichters/schrijvers Roelof ten Apel en Radna Fabias lieten hun gedachten gaan over de manier waarop zij wellicht beïnvloed zijn door Georges Perec. In het geval van Radna Fabias leverde dat Een beslist niet uitputtende lijst van zaken in mijn leven waar Georges Perec medeverantwoordelijk voor is op. Toen ze daarna het gedicht Aantoonbaar geleverde inspanning voorleest – over een ‘ballotant’ die aan nogal wat eisen moet voldoen – klonk de invloed van Perec daar meer dan ooit in door.

Misschien ook interessant:

  1. Lang leve de verbeelding
  2. Otofoto is een palindroom maar ook een voorbeeld van monovocalisme
  3. Biografen op hun woord geloven: Bellos over Perec en Cooper over Fermor
  4. Hoe Georges Perec een docent Frans inspireerde

Filed Under: blog Tagged With: Aantoonbaar geleverde inspanning, Een beslist niet uitputtende lijst van zaken in mijn leven waar Georges Perec medeverantwoordelijk voor is, Frans Bevers, Georges Perec, Georges Perec een gebruiksaanwijzing, Het leven een gebruikaanwijzing, La vie mode d’emploi, Manet van Montfrans, Poging tot uitputtende beschrijving van een plek in Parijs, Radna Fabias, Spui25

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled