HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Het meisje op de foto is de fotografe zelf

Het meisje op de foto is de fotografe zelf

13/04/2020 by Liliane Waanders Leave a Comment

Zonder dat zij het zelf wist, sierde een van haar zelfportretten de cover van La solitudine dei numeri primi, de debuutroman van Paolo Giordano. De foto was gespot door de vormgeefster, maar de fotografe zelf was onvindbaar (zeiden ze). De maakster van de foto – geen fotografe van beroep, maar een studente Engels met een passie voor fotograferen – ‘zag’ het pas toen Het geheim van de priemgetallen verscheen, met dezelfde foto op de cover.

Voor zijn tweede roman koos Paolo Giordano opnieuw voor een foto van de Nederlandse fotografe Mirjan Rooze, nu met haar medeweten en toestemming. Voor Het mensenlijk lichaam maakte ze een zelfportret met broer.

Haar teller staat inmiddels op twintig voorkanten. En (bijna) altijd is zij het zelf, het meisje op de foto. Van de verkoop van haar foto’s kan ze leven, leven als student dan.

 

Dat schreef ik in 2013 voor De contrabas. Inmiddels is Mirjam Rooze heel veel boekomslagen en een carrière verder.

Misschien ook interessant:

  1. Boekomslagen moeten de inhoud dekken
  2. Zuur: Jeroen Vullings over Paolo Giordano en Erwin Mortier

Filed Under: blog Tagged With: boekcovers, boekomslagen, Het geheim van de priemgetallen, Het menselijk lichaam, La solitudine dei numeri primi, Mirjam Rooze, Mirjan Rooze, Mirjan van der Meer, Paolo Giordano

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Genrefluïde schrijvers domineren shortlist Libris Literatuur Prijs 2021
  • Het Woord van vorige Week: gevoeligheidslezer
  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?
  • Waar een kleine boekwinkel en een antieke Couperus al niet goed voor zijn
  • Wisseling van de wacht?

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Genrefluïde schrijvers domineren shortlist Libris Literatuur Prijs 2021
  • Het Woord van vorige Week: gevoeligheidslezer
  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2021 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled