Toen twee weken geleden duidelijk werd dat de Floriade in Almere weer veel meer gaat kosten dan begroot, moest ik aan Redmond O’Hanlon denken, die drie jaar in Almere woonde, daar in het kader van AlmereVerhalen De groene stad over schreef, waarin een horeca-/watersportondernemer aan het Weerwater het – vanwege de Floriade – aan de stok krijgt met de gemeente (daar gaat De groene stad niet over: De groene stad beschrijf in kort bestek de ‘evolutie’ van Almere).
En door Redmond O’Hanlon moest ik aan Niña Weijers denken die na Stephan Sanders, Renate Dorrestein en Redmond O’Hanlon de vierde writer in residence in Almere is. Of eigenlijk was: want ze is er eind februari, nadat ze een half jaar in een flat aan het Weerwater woonde, inmiddels weer weg. Hoe zou het met het boek gaan dat de writer in residence geacht wordt te schrijven?
Ik liet het bij het stellen van die vraag, tot ik eergisteren de nieuwe Almere-column van Niña Weijers in de NRC las, waarin ze nog heel even fantaseert over het geheime leven dat ze in Almere had kunnen leiden.
In haar column rept ze met geen woord over een boek in wording. Maar die column is ook niet de plaats om het daar over te hebben. De columns die Niña Weijers sinds haar vertrek uit de stad over Almere schrijft zijn misschien een opmaat naar het boek dat ze nog moet schrijven. Het zijn schrijfoefeningen om de stad en haar (voormalige) bewoners in de vingers te krijgen.
Met het boek in wording hebben ze vooralsnog weinig te maken. In een interview met Marcel Beijer in Almere Deze Week van 16 februari 2021 geeft Niña Weijers prijs waar dat boek over zal gaan: de dood van het Almeerse meisje Cassandra van Schaijk:
‘Het lichaam van het 17-jarige meisje werd gevonden in de Noorderplassen, een aantal weken nadat ze was gaan stappen in discotheek Eindelijk! Toen dat gebeurde was ik ook ongeveer zo oud. Cassandra had dus nu mijn leeftijd gehad. Het is een cold case. Misschien leidt de aandacht voor dit boek straks tot nieuwe informatie. Feit is dat ik altijd al een crimi-achtig boek wilde schrijven. Het verhaal van Cassandra is natuurlijk supertragisch, maar als schrijver fascineert het mij.’
Bij Omroep Flevoland komt ze daar in Het gesprek op 27 februari uitgebreider op terug:
Leave a Reply