HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Tweestrijd: Gebruik je fantasie (of nie)

Tweestrijd: Gebruik je fantasie (of nie)

01/06/2021 by Liliane Waanders Leave a Comment

Misschien moet jij daar eens een stukje over schrijven. Zegt de schrijver die zich mateloos kan ergeren aan collega’s die in zijn ogen makkelijk scoren met autobiografische verhalen. Zelf doet hij veel moeite om zijn verhalen te verzinnen. Dat kost energie. Dat put uit. Dat maakt dat schrijven voor hem bepaald geen pretje is.
Hij komt er regelmatig op terug. Het zit hem hoog. En mij zit het hoog dat hij niet ziet dat de werkelijkheid niet zo zwart-wit is als hij doet voorkomen en dat ik hem dat niet recht in zijn gezicht durf te zeggen.

Volgens mij is elk verhaal tot op zekere hoogte autobiografisch. Een schrijver kan niet anders dan putten uit wat hij weet, meemaakt en vindt. Dat geldt zelfs voor een schrijver die denkt dat hij zijn verhalen van begin tot eind verzint (dat weet ik in dit geval zeker).
Terwijl omgekeerd voor elk autobiografisch verhaal geldt dat het deels verzonnen is. Zelfs schrijvers die er een eer in stellen hun leven zo nauwkeurig en getrouw weer te geven, doen niet moeilijk over het liegen van een deel van de waarheid.

Maar ik snap de schrijver wel. Terwijl hij zijn verhalen verzint en daardoor extra moeite moet doen om te zorgen dat alles tot in de kleinste details klopt (soms moet hij zelfs extra details toevoegen om te zorgen dat de lezer hem straks gelooft), kijkt hij met een zekere jaloezie naar de collega’s die volgens hem gaan zitten en het zich veroorloven om een beetje voor de vuist weg te schrijven. Collega’s die nog niet eens droog zijn achter de oren en ondanks dat vinden dat hun levens groots en meeslepend genoeg zijn om onder het mom van literatuur te boek te stellen.

Het is ook om stikchagrijnig van te worden: een gewaardeerd schrijver zijn en vervolgens links en rechts ingehaald worden door collega’s waar je nog nooit van gehoord hebt die zich mogen verheugen in veel aandacht en mooie recensies. Dat is denk ik wat de schrijver het meest dwars zit.

Het is ook voor deze auteur niet eenvoudig om te accepteren dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst. Hij voelt dat hij zich meer dan ooit met elk boek opnieuw moet bewijzen, en misschien wel opnieuw moet uitvinden. Dat valt al niet mee, maar nog moeilijker is het om onder ogen te zien dat er steeds weer nieuwe schrijvers opstaan (soms zelfs een hele generatie tegelijk) die hun plaats in de literatuurgeschiedenis bevechten en verdienen. Schrijvers die anno nu – net zoals hij meer dan dertig jaar geleden – de Nederlandse literatuur binnen denderen en meteen alle aandacht op zich gericht weten.

Dit geconstateerd hebbende heeft de schrijver natuurlijk gelijk: over het gebruik van fantasie (of nie) moet ik misschien inderdaad maar eens een keer een stukje schrijven (of misschien wel een stuk), want tussen het zwart van een puur autobiografische tekst en het wit van een van a tot z verzonnen verhaal (in zijn ogen) zitten nog heel veel tinten grijs.

Misschien ook interessant:

  1. Tweestrijd: Een dik of een dun boek?
  2. Hing Stephan Enter daar te spartelen, en zo ja: wat dacht hij dan?
  3. Tweestrijd: gendergeleid lezen
  4. Een andere kijk op culturele toe-eigening

Filed Under: blog Tagged With: autobiografie, autobiografisch schrijven, boekenweek, fantasie, literatuur, Tweestrijd

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled