Natuurlijk is Ted Hughes een belangrijke dichter, dat vindt Raymond Antrobus ook (en nog steeds), maar met zijn gedicht Deaf School slaat Ted Hughes volgens de dove dichter Raymond Antrobus de plank volledig mis. Zo mis, dat Raymond Antrobus zich geroepen voelde te reageren. De manier waarop Ted Hughes in Deaf School denkt over dove kinderen te kunnen schrijven
‘The deaf children were monkey nimble, fish tremulous
and sudden.
Their faces were alert and simple.
Like faces of little animals, small night lemurs caught in
the flash light,
The lacked a subtle wavering aura of sound and responses
to sound.
(…)’
vroeg om een reactie. Raymond Antrobus vond uiteindelijk een antwoord. Hij ‘vlakte’ de tekst van Ted Hughes uit en schreef After reading Deaf School at the Mississippi River, waarin hij rechtstreeks verwijst naar de observaties van Ted Hughes:
After Reading ‘Deaf School’ by the Mississippi River
No one wise calls the river unaware or simple pools;
no one wise says it lacks a dimension; no one wise says its body is removed from the vibration of air.
The river is a quiet breath-taker, gargling mud.
Ted is alert and simple.
Ted lacked a subtle wavering aura of sound and responses to Sound.
Ted lived through his eyes. But eye the colossal currents from the bridge. Eye riverboats ghosting a geography of fog.
Mississippi means Big River, named by French colonisers.
The natives laughed at their arrogant maps,
conquering wind and marking mist.
The mouth of the river laughs. A man in a wetsuit emerges,
pulls misty goggles over his head. Couldn’t see a thing.
He breathes heavily. My face was in darkness.
No one heard him; the river drowned him out.
In een gesprek met Emily Berry leest hij het gedicht voor (vanaf 1.53) en gaat hij in op de totstandkoming:
Ook tijdens Poetry International legde Raymond Antrobus uit hoe het ging, en waarom hij in zijn bundel The Perseverance uiteindelijk verder gaat dan op zijn website, waar hij de zinnen zin voor zin doorstreept, waardoor de tekst leesbaar blijft. In zijn bundel maakt hij van Deaf School een stiftgedicht, omdat de dichter en zijn uitgever het zich niet konden veroorloven een claim aan hun broeken te krijgen van de erven van Ted Hughes.
Kantel je het stiftgedicht een kwartslag, dan ontstaat een staafdiagram dat door kan gaan voor een audiogram, de klassieke gehoortest die de status van het gehoor, de gehoordrempel, duidelijk maakt.
Het was een andere dove dichter die Raymond Antrobus daar op attent maakte.
Leave a Reply