HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Wijnand Veldert: wat een zonderling, zeg

Wijnand Veldert: wat een zonderling, zeg

12/01/2022 by Liliane Waanders Leave a Comment

Sinds ik tijdens een begrafenis de vraag opving ‘‘Wie heeft het tegenwoordig nog over Guus?’ kom ik de betreffende Guus regelmatig tegen. Dat is geen kwestie van toeval, maar het gevolg van een verhoogde staat van paraatheid.

Dit keer is het Peter Nijssen die hem noemt in de verantwoording waarin hij een klein tipje oplicht van de bronnen die hij gebruikte tijdens het schrijven van zijn debuutroman De onvoltooide:

‘De kennis over het gedicht “Poésie” van Paul Valéry op p. 143-144 heb ik ontleend aan A.L. Sötemann, Over poetica en poëzie, Wolters-Noordhoff, 1985.’

Ik had niet verwacht dat Guus Sötemann zijn opwachting in de roman zelf zou maken, althans: dat zijn naam daarin  ook nog genoemd zou worden, en was dan ook verbaasd toen ik op bladzijde 143-144 het volgende las:

‘ “(…) Op een dag tipte een redacteur van een literair tijdschrift, die me om een bijdrage vroeg in verband met een themanummer over film, me over een stuk van Guus Sötemann toen ik hem vertelde over mijn belangstelling voor Valéry. Een heel geleerd stuk over twee modernistische tradities in de Europese poëzie. Maar professor doctor A punt L punt Sötemann was dan ook een zeer geleerd man.”
“Vertel mij wat,” zei ik. ‘Ik heb gestudeerd aan het instituut in Utrecht waar Sötemann hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde was helaas voor mijn tijd. Maar ga verder.”
“Sötemann citeert in dat stuk het gedicht ‘Poësie’ van Paul Valéry, om te illustreren hoe veel moderne dichters die behoren tot de zogenaamd zuivere traditie te werk gaan.’

De naam van Paul Valéry is dan al vaker gevallen.

Inmiddels heb ik De onvoltooide uit. Hoewel Peter Nijssen in een interview met Onno Blom zegt: ‘Mijn eigen roman is, denk ik, aards en toegankelijk.’
Wee degene die dat tegen durft te spreken, die wordt door de schrijver om de oren geslagen met woorden die hij zijn personage in de mond legt:

‘ “(…)Lezen is niets minder dan een uitvoerende kunst”. “Dat klinkt idioot maar als een boek moeilijk wordt gevonden, gebeurt dat bijna altijd op verwijtende toon richting auteur. Niemand die een viool aanschaft, denkt dat hij de volgende dag of de volgende week een vioolsonate van Mozart kan spelen.” ’

‘Aards en toegankelijk’, maar ondertussen is De onvoltooide ook een roman die uitnodigt tot puzzelen, napluizen en speculeren. Er staat veel meer dan er staat.

Daarom ligt Over poetica en poëzie – de bundel essays die W.J. van den Akker en G. J. Dorleijn ter gelegenheid van het afscheid van A.L. Sötemann als hoogleraar in de nieuwere Nederlandse Letterkunde samenstelden – klaar, zodat ik kennis kan nemen van Twee modernistische tradities in de Europese poëzie; enige suggesties. Daarna is Meneer Teste van Paul Valéry aan de beurt. Via hem hoop ik de ware identiteit van Wijnand Veldert te achterhalen. Als die zonderlinge Wijnand Veldert al bestaat. Want tijdens het lezen van De onvoltooide moest ik vaak aan Henri Osewoudt denken die zich in De donkere kamer van Damokles van W punt F punt Hermans een zekere Dorbeck inbeeldt. Dus wie zegt dat Bern(hard) Nevens Wijnand Veldert daadwerkelijk tegen het lijf gefietst is.

Misschien ook interessant:

  1. Arie Storm = August Voois = ?
  2. Helaas belandde dit boek van Joris van Groningen bij Chrétien Breukers in de kast
  3. Dankzij Karl Ove Knausgård  hoeft Arne zich niet meer te schamen
  4. Om de kriebels van te krijgen

Filed Under: blog Tagged With: A.L. Sötemann, De donkere kamer van Damokles, De onvoltooide, Guus Sötemann, Meneer Teste, Over poetica en poëzie, Paul Valéry, Peter Nijssen, W.F. Hermans, Wijnand Veldert

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Poetry 2022: Het festival is begonnen
  • Gelauwerd en geliefd: in memoriam Heddy Honigmann (1951-2022)
  • Boeken verkopen zichzelf niet
  • (Auto)biografisch?
  • Recensie: Het warmtefort – Marieke Lucas Rijneveld

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Poetry 2022: Het festival is begonnen
  • Gelauwerd en geliefd: in memoriam Heddy Honigmann (1951-2022)
  • Boeken verkopen zichzelf niet

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2022 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled