HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / Alles / (non-)fictie / recensies / poëzierecensies / Recensie: Kom nog even naar me kijken straks – Edward van de Vendel

Recensie: Kom nog even naar me kijken straks – Edward van de Vendel

04/06/2024 by Liliane Waanders Leave a Comment

‘Ik kan me wel voorstellen dat ik ooit een bundel voor volwassenen schrijf’, zei Edward van de Vendel in 2003 in een interview. Zijn lezers hebben er meer dan twintig jaar op moeten
wachten. Als je dat deel van de gedichten in Aanhalingstekens (2000) dat de belevingswereld van kinderen te boven gaat niet meetelt, maakt Edward van de Vendel tijdens de Poëzieweek met Kom nog even naar me kijken straks zijn debuut als dichter voor volwassenen.

Edward van de Vendel schreef tien heel persoonlijke gedichten over ‘thuis’, het thema van de Poëzieweek. Thuis is… volgens hem de liefde en de vriendschap die een bestaan stutten. De gedichten in Kom nog even naar me kijken straks gaan over liefde die komt en ook weer gaat, over herinneren en afscheid nemen van wat en wie vertrouwd en vanzelfsprekend was, en over dingen die de orde verstoren en het gevoel van veiligheid in gevaar brengen. Tezamen geven de gedichten een inkijkje in hoe degene die ze schreef mens en schrijver werd.
Een pak melk – ‘Houdbaar. Blauw.’ – achtergebleven in een koelkast, ‘dezelfde eekhoorns, ik bedoel: precies dezelfde’ en ‘smeeksels op de trap’: details die allemaal staan voor iets veel groters, maar Van de Vendel gaat nergens vol op het orgel. Daarin wijken zijn gedichten voor volwassenen niet af van ander werk: ze zijn ‘klein’, maar wel confronterend én eerlijk én ontroerend. Zonder uitzondering. Van de Vendel stelt zich kwetsbaar op, maar komt zelfverzekerd over. Zo zelfverzekerd als iemand die een balans opmaakt kan zijn.
In Kom nog even naar me kijken straks zijn het de beelden die rijmen, niet de woorden. De constante in dit poëziegeschenk is niet de vorm, maar het aandachtig observeren en dat vervolgens vertalen in zinnen waar iedereen zichzelf in kan vinden. In beelden die bijblijven, zoals deze regel uit het gedicht ‘Adem’: ‘Glas is een zucht die je pas ziet omdat hij door een hitte werd omhuld’, onmiddellijk gevolgd door het aangrijpende en liefdevolle: ‘Mijn moeder overhandigde tenslotte ook haar adem.’

Het Poëziegeschenk is bedoeld om een minder toegankelijk geacht genre te introduceren bij een nieuw publiek. Dat moet met Kom nog even naar me kijken straks lukken. En dat zonder dat Edward van de Vendel een knieval maakte voor zijn publiek: hij blijft zichzelf, zijn schrijverschap en zijn oeuvre trouw.

Edward van de Vendel
Kom nog even naar me kijken straks
Gent: Poëziecentrum, 2024

Deze recensie stond in de Boekenkrant (januari 2024).

Misschien ook interessant:

  1. Ik ben niet gek! (ik ben een gedicht) – Chrétien Breukers en Frank Pollet (samenst.)
  2. De tuin van de Franse poëzie – Paul Claes
  3. In omgekeerde richting – Bernlef en Hans Tentije
  4. Zacht gezicht aan zacht gezicht – Corrie Joosten en Coen Peppelenbos (samenst.)

Filed Under: poëzierecensies Tagged With: Edward van de Vendel, gedichten, Kom nog even naar me kijken straks, Poëziegeschenk, Poëzieweek

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled