HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / Alles / (non-)fictie / recensies / non-fictierecensies / Recensie: Betoverende stilte – Florian Illies

Recensie: Betoverende stilte – Florian Illies

14/09/2024 by Liliane Waanders Leave a Comment

De opmars van schilder Caspar David Friedrich

Het duurde lang voordat Caspar David Friedrich zo bekend en beroemd werd als hij nu is. Voordat hij vooral kunsthistorisch op waarde geschat werd. Florian Illies kiest in Betoverende stilte de elementen vuur, water, aarde en lucht als motieven om de wordingsgeschiedenis van de schilder te vertellen. Zijn boek beslaat tweehonderdvijftig jaar.

Zijn meest bekende schilderij is waarschijnlijk Der Wanderer über dem Nebelmeer. Een man met een wandelstok, op de rug gezien, staat op een stapel rotsblokken en tuurt in de verte. Tussen hem en de bergen hangt nevel: hij bevindt zich boven de wolken. Vanaf het moment dat het doek ‘ontdekt’ wordt – Caspar David Friedrich (1774-1840) is dan al negenennegentig jaar dood – begint het aan een opmars. Tegenwoordig wordt het beschouwd als een van de hoogtepunten van de Romantische schilderkunst.
Uit Betoverende stilte: Caspar David Friedrichs reis door de tijd van Florian Illies wordt duidelijk waarom het zo lang duurde voordat Friedrich de eer kreeg die hem toekwam. Deels was Friedrich zelf verantwoordelijk: hij timmerde niet echt aan de weg. Belangrijker was echter dat hij ook door pech achtervolgd werd: veel van zijn werken werden door vuur verteerd of tijdens bombardementen vernietigd. Dat hij verkeerde bewonderaars had – Hitler en Riefenstahl waren fan, werkte ook niet in zijn voordeel. Daar staat tegenover dat werk van zijn hand Samuel Beckett inspireerde tot Wachten op Godot, en tot voorbeeld diende voor Disney’s versie van Bambi.

Betoverende stilte is geen biografie (hoewel Illies het leven van Friedrich beschrijft, duidt en relateert aan het werk), maar een mengeling van kunstbeschouwing en cultuurgeschiedenis. Centraal staat de receptie van het werk van Friedrich in drie tijdperken. In de periode waarin het gemaakt werd, zet Illies Friedrichs opvoeding en overtuigingen af tegen ideeën van tijdgenoten. De belangstelling voor het werk in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw wordt bekeken vanuit de propagandistische waarde voor het nationaalsocialisme. In de contemporaine waardering wordt het werk van een kunsthistorische betekenis voorzien, waarbij het metafysische en symbolische – eigenlijk was Friedrich een vooruitstrevend schilder – benadrukt worden.
Illies kiest niet voor de chronologie als ordenend principe, maar voor de elementen vuur, water, aarde en lucht – alle in ruime mate vertegenwoordigd in het werk van Friedrich. Dat geeft hem de vrijheid om aspecten die hij al beschreven heeft van een nadere duiding vanuit een ander perspectief te voorzien. Daardoor wordt duidelijk hoe werk waarvan de kwaliteit nu onomstreden is – dat geldt natuurlijk niet alleen voor de schilderijen van Friedrich – niet vanzelfsprekend tot een canon wordt toegelaten. Zelfs een canon is een momentopname.

Illies is een begenadigd verhalenverteller, dat bewees hij al eerder. Hij weet gedenkwaardige geschiedenis(sen) in een boeiend concept te vatten. In Betoverende stilte pakt het kruisen van historische perioden met de vier elementen goed uit waar het het begrip voor (de ontvangst van) het werk van Friedrich betreft. Wel is Illies soms te stellig als het de schildertechnische kwaliteiten van Friedrich betreft. Ondanks dat is Betoverende stilte een origineel, prettig leesbaar en verhelderend boek.

 

 

De recensie schreef ik voor De Boekenkrant.

Niets gevonden.

Filed Under: non-fictierecensies Tagged With: Betoverende stilte: Caspar David Friedrichs reis door de tijd, Caspar David Friedrich, Florian Illies, schilderkunst

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled