HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / Alles / (non-)fictie / recensies / prozarecensies / Recensie: De lotgevallen – Sacha Bronwasser

Recensie: De lotgevallen – Sacha Bronwasser

09/10/2024 by Liliane Waanders Leave a Comment

Kunst die van de muur komt

Van de zestien verhalen in De lotgevallen verschenen er dertien al eerder. De meeste – negen – in het online tijdschrift Mister Motley (van november 2020 tot mei 2022). Sacha Bronwasser bood ze nadat ze ze schreef aan aan dat tijdschrift. Aan die samenwerking kwam een einde toen het schrijven van Luister haar helemaal in beslag begon te nemen.
Samen met niet eerder verschenen verhalen vormen al die verhalen nu De lotgevallen (zo heette de reeks op Mister Motley). Verhalen waarin de de schrijfster Sacha Bronwasser reageert op kunstwerken waar ze met de blik van de kunsthistorica die ze ook is vast iets van vond. Maar dat vinden van doet er in De lotgevallen niet toe.

Voordat Sacha Bronwasser fictie begon te publiceren, schreef ze beschouwende stukken over kunst. Haar achtergrond als kunsthistorica verloochent ze in haar beide romans Niets is gelogen (2019) en Luister (2023) niet. Maar de verhalen in De lotgevallen kunnen niet zonder de kunst. Het vertrekpunt van elk van de zestien verhalen – allemaal voorzien van een titel die slechts een woord telt – in de bundel is een kunst- of gebruiksvoorwerp. Een paar verhalen speelt zich ook af in de museale wereld (en getuigen van de directe band tussen een kunstwerk zijn aanschouwer), en soms weegt wat het voorwerp letterlijk te vertellen heeft zwaarder dan de verbeelding, maar in de meeste verhalen is het schilderij, beeld of ding alleen maar de aanleiding.

Zoals mensen op een terras soms het ‘slachtoffer’ zijn van schrijvers die die toevallige passanten een fictief leven laten leiden, zo gebruikt Bronwasser haar fantasie om een werk van een herkomst of context te voorzien of de mensen die er op te zien zijn van  een geschiedenis. Of een toekomst, zoals het overleden meisje dat in 1682 door Johannes Thopas werd geportretteerd. Omdat de afbeelding van het betreffende kunstwerk in de meeste gevallen pas volgt na het verhaal, dwingt Bronwasser haar lezers om op hun beurt ook hun fantasie te gebruiken en/of in hun kunsthistorisch geheugen te graven naar de mogelijke aanleiding van een verhaal. Om ondertussen toch nog verrast te worden door de draai die Bronwasser aan het verhaal weet te geven.

Bronwasser mijdt de lastige onderwerpen niet. Een kunstwerk van Kalliopi Lemos is aanleiding voor een verhaal dat lijkt te gaan over het beleid over kunst in de openbare ruimte, maar een nog veel neteliger kwestie aansnijdt. Maar ze weet met haar verhalen ook de aandacht op de kunst zelf te richten. Op kunst als niet weg te denken onderdeel van het leven en de beleving. Daar gaat het over in misschien wel het aandoenlijkste verhaal in de bundel: ‘Jongeman’, waarin een man met een haperend geheugen zich vastklampt aan zijn herinneringen aan een beeld.

Bronwasser schreef de meeste verhalen terwijl zij werkte aan Luister, maar de lotgevallen die zij optekende, zijn zeker geen vingeroefeningen of verzetjes. Zeker nu ze elkaar gevonden hebben in deze bundel, blijkt hoe vruchtbaar het concept is. En hoe wijd de blik en hoe soepel de pen van deze schrijver.

Sacha Bronwasser, De lotgevallen, Ambo|Anthos, 224 p.

 

Deze recensie verscheen in een andere vorm in de Boekenkrant.

Misschien ook interessant:

  1. De Inktaap 2.0

Filed Under: prozarecensies Tagged With: beeldende kunst, De lotgevallen, Luister, Sacha Bronwasser, Sascha Bronwasser

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled