HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / Alles / (non-)fictie / recensies / prozarecensies / Recensie: Zo oud als de tijd – Gerard Koolschijn

Recensie: Zo oud als de tijd – Gerard Koolschijn

10/10/2024 by Liliane Waanders Leave a Comment

Met zijn rug naar de toekomst (als een echte Griek)

In zijn roman Zo oud als de tijd verweeft Gerard Koolschijn heden en verleden,  en persoonlijke verhalen, klassieke literatuur en de grote geschiedenis. De constanten zijn het kind en het landschap. Kwetsbaarheden die bescherming verdienen.

Gerard Koolschijn is classicus, vertaler én schrijver. Zo oud als de tijd is zijn tweede roman. Hoewel de roman aanvankelijk lijkt te leunen op een verhaal van anderen (de Homeros, Aischylos, Euripides, Plato en Vergilius, én de krant Ta Nea uit de ondertitel) – het middendeel ‘Oorlog overzee (De mannen – De vrouwen)’ is een hervertelling met een hedendaagse insteek en actuele accenten van een Griekse tragedie over een vrouw (Koolschijn noemt haar naam niet) die zich moet verhouden tot het ene na het andere persoonlijke verlies in het licht van een oorlog die voorkomen dan wel gewonnen moet worden – is Zo oud als de tijd een origineel en persoonlijk verhaal dat zich lastig laat vangen onder een noemer.

Het eerste deel ‘Van geboorte tot moord’ opent met de geboorte van een dochter. Die dochter dwingt de verteller op een andere manier naar zijn verleden te kijken, en, nog belangrijker: de zorg voor dit vroegwijze meisje maakt hem meer dan ooit bewust van het feit dat een zorgeloze toekomst verre van vanzelfsprekend is.
Het manische patroon dat de verteller, lees: Gerard Koolschijn, sinds zijn jonge jaren ontwikkeld heeft – over zijn verlangen om de vluchten en in verhalen te leven  schrijft hij in het derde deel ‘Het grote en het kleine leven (Woedend afscheid)’ – verklaart deels waarom de verteller zijn dochter al jong blootstelt aan ontberingen. Maar hoe dierbaar Griekenland hem ook is en hoe uitdagend het landschap: het vergt veel van een twee-, drie-, vierjarige om met haar ouders op trektocht te gaan. Niet voor niets laat de echtgenote haar (tegen)stem horen: ‘Zou hij nog steeds niet begrijpen dat het geluk van de ouder met het kind nog niet het geluk van het kind met de ouder hoeft te zijn?’

Dat Zo oud als de tijd gaat over de verhouding tussen ouders en kinderen, en het perspectief op de toekomst dat door de komst van nageslacht ingrijpend kan veranderen is evident. Dat het landschap veel meer is dan de locatie waar de verhalen in deze roman zich afspelen, en dat Koolschijn zich zorgen maakt over de manier waarop de mens zich tot zijn natuurlijke omgeving verhoudt, zegt hij in Zo oud als de tijd veel minder letterlijk.
Maar het zijn deze kwetsbare grootheden die in Zo oud als de tijd alles met alles verbinden, waarbij Koolschijn steeds kiest voor een passend taalregister.

Gerard Koolschijn, Zo oud als de tijd: niet zonder Homeros Aischulos Euripides Plato Vergilius Ta Nea, Van Oorschot, 272 p.

 

Deze recensie schreef ik voor De Boekenkrant.

Misschien ook interessant:

  1. Recensie: Handschrift – Nikos Panayotopoulos

Filed Under: prozarecensies Tagged With: Gerard Koolschijn, Griekenland, Griekse tragedies, Klassieke Oudheid, klytaimnestra, Klytemnestra, Zo oud als de tijd

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled