HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

04/02/2025 by Liliane Waanders Leave a Comment

Gaat het in Plakboel, het Poëziegeschenk van Charlotte Van den Broeck, om de plooien van de menselijke huid, in Kratermond richt (klimaat)dichter Sara Eelen haar vizier op de plooien van het landschap. In haar tweede bundel is de mens niet degene die de meeste klappen krijgt. De mens kijkt niet toe. Hij maakt zich schuldig, al zitten er geen wijzende vingertjes in de gedichten van Sara Eelen. Zij gaat uit van de kracht en de eigenheid van de natuur. In Kratermond weeft ze haar gedichten heel onnadrukkelijk tot een geheel.

‘Can I show landscape as the protagonist of an adventure in which humans are the only one kind of participant?’ Die bijna retorische vraag stelt Anna Lowenhaupt Tsing in The Mushroom at the End of the World.

Sara Eelen maakte van de vraag een van de twee motto’s voor haar bundel. Kratermond zelf is al een antwoord, maar ook Anna Lowenhaupt Tsing beantwoordt de vraag die zij opwierp: ‘Over the past few decades, many kinds of scholars have shown that allowing only human protagonists into our stories is not just ordinary human bias; it is a cultural agenda tied to dreams of progress through modernization. 1 There are other ways of making worlds. Anthropologists have become interested, for example, in how subsistence hunters recognize other living beings as “persons,” that is, protagonists of stories. 2 Indeed, how could it be otherwise? Yet expectations of progress block this insight: talking animals are for children and primitives. Their voices silent, we imagine well-being without them. We trample over them for our advancement; we forget that collaborative survival requires cross-species coordinations. To enlarge what is possible, we need other kinds of stories—including adventures of landscapes.’

In Kratermond moet de mens zich verhouden tot een groot aantal andere protagonisten.

Duiker

Je zoon zal een duiker zijn. Nu al zie je zwemvliezen
luchtbellen waar een mond groeit

kikvorsman, hij draait zich in je buik, dwars

verkent het water, op zoek naar parels.
Nog even, denk je, de parel allang doorgeslikt

omdat het moest, elke dag langer dat hij onder water blijft

smeek je om zijn sprong, mag hij de diepte bepalen
laat de diepte verlossing zijn

geen wieg voor een slangendrager. Je zoon op het droge
maar beademd

restjes ammoniet in de navel.

 

Kratermond
Sara Eelen
Querido, 2025
ISBN 9789021488936

Misschien ook interessant:

  1. Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  2. Poëzieweek 2022: Wij waren onder de betovering – Ramsey Nasr
  3. Poëzieweek 2025: ‘Postkamer’ – Ingmar Heytze
  4. Poëzieweek 2025: ‘Slordig met geluk’ – Menno Wigman

Filed Under: blog Tagged With: Anna Lowenhaupt Tsing, Charlotte van den Broeck, Klimaatdichters, Kratermond, Plakboel, Poëzieweek, Sara Eelen

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled